Magda Magda
Dołączył dnia:
1549 Strona główna
106 poczekalnia
Zdjęcia użytkownika Magda

25 metrów - tyle wynosi największa sieć pajęcza odkryta na Madagaskarze ...

98
25 metrów - tyle wynosi największa sieć pajęcza odkryta na Madagaskarze ...
Sieci buduje nieznany wcześniej gatunek pająka, Caerostris darwini. Nici tego gatunku okazały się najmocniejszym, odkrytym dotąd, materiałem biologicznym, mocniejszym od kewlaru, z którego wykonuje się kamizelki kuloodporne. 

Długość odkrytej na Madagaskarze pajęczyny wynosi 25 m, tyle co długość dwóch autobusów. Sam pająk nie jest olbrzymem. Jego długość nie przekracza dwóch cm. 

Mimo że sieci są olbrzymie i niezwykle mocne, pająk używa ich do chwytania owadów. Caerostris darwini zajął niszę ekologiczną niewykorzystaną przez inne gatunki pająków. Pajęczynę snuje nad lustrem jeziora lub rzeki, przez co łapią się w nią głównie owady wodne, takie jak ważki. 

Jak wyjaśniają naukowcy, sieć składa się z dwóch rodzajów nici. Silniejszy wykorzystywany jest do mocowania pajęczyny na drzewach, słabszy - do plecenia spiralnego środka pajęczyny. Kiedy lecący owad uderzy w pajęczynę, powstają drgania. Pająk, czując je, pędzi w stronę owada, po czym zaplątuje go w kokon. 

Sieci snują głównie samice. Samce robią to przed osiągnięciem dojrzałości płciowej. Potem poświęcają się wyłącznie rozmnażaniu.

Pokaż komentarze

Czy wiesz, że pierwsze auto, które przekroczyło 100km/h miało napęd elektryczny?

90
Czy wiesz, że pierwsze auto, które przekroczyło 100km/h miało napęd elektryczny?
Jamais Contente to samochód skonstruowany w celu ustanowienia rekordu prędkości. Posiadał dwa elektryczne silniki i bardzo charakterystyczne nadwozie w kształcie torpedy lub, jak kto woli, parówki czy cygara. Jako pierwszy pojazd osiągnął na lądzie prędkość ponad 100km/godz. Jego konstruktorem i kierowcą był Camille Jenatzy nazywany często "Czerwonym Diabłem".

U schyłku XIX wieku zaciętą rywalizację, o miano najszybszego pojazdu lądowego, toczyli ze sobą zaciekle Camille Jenatzy i hrabia de Chasseloup-Laubat. Gdy Jenatzy w roku 1898 r. uzyskał prędkość 66 km/godz. i pobił tym samym należący do swojego konkurenta rekord o 3 km/godz. stało się jasne, że rywalizacja między tymi śmiałkami będzie zacięta. 

Rok po ustanowieniu rekordu przez Belga obaj śmiałkowie spotkali się na drodze pomiędzy miasteczkami St. Germain i Constans, by tam spróbować po raz kolejny zapisać się w kartach historii. Nowy rekord (70 km/h) został ustalony przez Francuza. Później na tym samym odcinku hrabia de Chasseloup-Laubat uzyskał prędkość 92,7 km/h.

Jentezy postanowił, że jako pierwszy człowiek na świecie uzyska „szybkość” 100km/godz. W tym celu w ciągu zaledwie kilku tygodni zbudował prawdziwy bolid - La Jamais Contente.

Na podwoziu wyposażonym w resorowanie za pomocą półeliptycznych resorów piórowych umieścił aerodynamiczne nadwozie, wykonane ze stopów lekkich. Miało ono zasadniczą wadę – ciało kierowcy wystawało z kokpitu stawiając znaczny opór. Nadwozie o długości 3 m i 80 cm pomalowano na szaro-niebiesko. Za napęd odpowiadały dwa elektryczne silniki zasilane setką dwuwoltowych, ołowianych akumulatorów ważących przeszło pół tony. Masa ogniw stanowiła ok. 1/3 masy pojazdu, którego całkowita waga wynosiła 1450 kg. Silniki Postel-Vinary łącznie generowały moc 50 kw (67 KM). Przenoszona była ona bezpośrednio na koła tylne.

Do próby ustanowienia nowego, symbolicznego rekordu, według różnych źródeł, doszło 29 kwietnia lub 1 maja 1899 roku w Achères koło Paryża. Jenatzy osiągnął prędkość 105,882 km/godz. Hrabia de Chasseloup-Laubat już nigdy nie przesunął tej granicy. Rekord Jenatzego był także ostatnim oficjalnym rekordem prędkości na lądzie uzyskanym przez samochód napędzany siłą prądu elektrycznego. Później prym wiodły pojazdy parowe, spalinowe i odrzutowe.

Pokaż komentarze

Czy wiesz, że winda nie może się urwać?

91
Czy wiesz, że winda nie może się urwać?
Dlaczego zerwanie windy jest niemożliwe? Otóż trzeba się cofnąć do 1854 r., kiedy to podczas wystawy przemysłowej w Nowym Jorku konstruktor Elisha Graves Otis zaprezentował model "bezpiecznej windy".
Otis został podsiniony w górę na platformie. Następnie przecięto linę i... winda po kilku centymetrach utknęła w szynach. Winda nie urwała się, a system Otisa szybko stał się standardem w budynkach z szybem windowym. Hamulec bezpieczeństwa został po pewnym czasie przekonstruowany, jednak zasada działania pozostała ta sama do dziś.
Na czym to polega? W maszynowni nad szybem windowym znajduje się specjalne koło, tzw. ogranicznik prędkości. Wokół tego koła owija się lina bezpieczeństwa, przymocowana do kabiny. Jest odpowiedzialna za to, by koło się obracało kiedy winda jedzie w górę lub w dół. Kiedy lina się zrywa, winda spada w dół i przyspiesza. W pewnym momencie linka bezpieczeństwa zostaje pociągnięta i uruchamia chwytnik na prowadnicach: koło ogranicznika prędkości natychmiast zaskakuje. Poprzez pociągnięcie linki bezpieczeństwa kabina utyka w prowadnicach i mechanicznie wyhamowana jest aż do spoczynku.
System jest bezpieczny i zawsze się sprawdza. Nigdy się nie zdarzyło, żeby winda runęła w dół. W drapaczach chmur stosuje się innego typu zabezpieczenia, jednak i tu kluczową rolę odgrywa chwytnik.

Pokaż komentarze

Czy wiesz, że w pewnym wieku czekolada korzystnie wpływa na nasze serca?

90
Czy wiesz, że w pewnym wieku czekolada korzystnie wpływa na nasze serca?
Badania ukazują, iż starsze kobiety spożywające więcej czekolady są mniej narażone na rozwój chorób serca. Naukowcy zauważyli, że panie starsze niż 70 lat jedzące czekoladę przynajmniej raz na tydzień, miały o 35% mniejsze prawdopodobieństwo hospitalizacji czy nawet śmierci z powodu chorób serca. Co więcej ryzyko hospitalizacji czy śmierci z powodu niewydolności serca zmniejszyło się o 60%. Nie chodzi tutaj jednak o objadanie się tym smakołykiem, lecz stosowanie umiarkowanych ilości. 
Brak ograniczenia w zjadanych porcjach czekolady, czy wybieranie jej w miejsce innych wartościowych produktów żywnościowych jak warzywa, owoce, może przynieść wręcz odwrotny skutek. Nie urozmaicona dieta, bogata w cukier i tłuszcz sprzyja bowiem otyłości, która jest związana m.in. ze wzrostem ryzyka chorób serca. 

Pokaż komentarze